Monday, April 18, 2011

Demam "S I N E T R O N "

Hallo sume..pe khabr?? harap pemisar sume baik2 aje kok...(apsal aku da bunyi cm mat indon jew)..ambik mood ye sbab mau story sampai ke lantai nie..huhuuu...

Aku bukan nk story pasal holiday aku kat indonesia..tu next en3 yea..sebab byk aku nk cuti g sana..now aku tgh fokus nak cite pasal sinetron indonesia sekrg ni da menjd virus di negara ini..virus ni dtg tanpa diundang..bukan melalui udara maupun air..tp secara digital...(yeke..betul ke?)..bukan mcm PATi dtg sec haram tue..tu biar pihak yg bertgjwb settlekan..huhuuuu..ni dtg xnampk..adkah melalui alam ghaib???

cer cite..cer cite....(bak kata usop wilcha)

Aku pun duk terpengaruh dengan sinetron indon ni yg mana semua channel TV akan menayang bermacam2 cite dr seberang..tu blom lg kalo siaran berbayar..sampai ke mlm de..siap leh repeat balik tgk..huhuuu.....
persoalannya :

- Bagaimanakah cerita ini mendapat sambutan yg hangt di negara ini???

- Apa kejadahnya org malaysia begitu meminati cerita luar sedangkan cerita sendr pon xde sapa mau tgk???

- Anak di rumah mati kelaparan susu da habis..bak kata Karam Sigh...hehehehe


So..setelah aku wat research terhadap semua peminat sinetron ni dlm 100 org...(agak2 jew.padahal aku je sorg yg layan..)..dapat ku simpulkan disini APA?KENAPA? & BAGAIMANA......demam sinetron ni boleh merebak kepada semua penduduk MAlaysia yg mungkin akan memudartkan kesihatan.....(sebab keje xjalan asyik layan jew..)

1. Beza cite Indon dgn Melayu : cite Indon menggunakan pelakon yg cun + cantik2 muka ala2 pan asian...(kenapa yg dtg sini xde yg muke mcm tue) konpious kannnn....sedangkan pelakon kita muke ala2 je..ada la 2 3 kerat yg pan asian...

2. Jalan cerita indon sama je..kalo xmasalah keluarga, mslh harta benda atw balas dendam...mcm2 mana pon cite tu mesti mslh keluarga akan wujud dan ingin merebut kekayaan...compare cite malaysia yg lebih kepada cinta dan kasih sayang...

3. Episode cerita indonesia memakan masa yg lama kadang2 sampai setengah tahun...byk btol idea penulis skrip ni...beratus2 episode sampai aku sudah bosan nk tau apa kesudahannya..( last2 google kat youtube tgk apa endingnya..kan senang)....sebab di tgh2 jln cerita akan wujud muke2 pelakon baru dan jln cerita yg berbelit2 mcm ular..sampai aku terfikir?? bila nak abis???..sedgkan cerita Malaysia simple dan episode pon xbyk..plg byk 20 episod jew....lagi satu kaya pelakon dia xpayah cr job lain sebab satu sinetron je da kaya sampai beratus2 episod...

4. Hero dan heroin cerita indon ending mesti bersatu xkire mcm manapon..walaupun pd awlnya berlaku konflik seperti kekelurgaan,pangkat,darjat ataupun kemiskinan..cinta hero dan heroin akan bersatu juga...cam cite hindustan pon de cume xde nyanyi jew sambil guling2 ats padang..hahahah...Perasan X???

5. Ni yg aku salute tgk cite indon..kalo bab sedey mmg diorg nangis betol2 xkire hero or heroin..airmata sentiasa mengalir seolah2 cerita tu REAL...kekadg aku pun turut sedey (xnangis taw...hehehe :D)..kalo cite malaysia sedeynye pon cm malu2 kucing je nak nangis..huhuuu..pakai eyemore je lebeh.OPSSSS!!!

6. Aku suke tgk Hero n heroin sbab cun + hensem...especially BAIM WONG & NIA RAMADANI....
    kalo Malaysia pon ramai dah actor2 hot2 jugak....

7. Ni masalh jln cerita..yg aku paling geram..kalo org kaya tu mmg btol2 kaya pastu nak sama taraf...yg miskin xlayak..ni mmg kot lifestyle diorg....yg mak bapaknya pulak kdg2 pon lebeh cun dr anak? apa kes..makeup overker...ke suntik BOTOX...watak mak bapak cm muke mude remaja..apa rahsia ek? Jamu??kalo yg jahat pulak..nauzubiilah rasa cm nak cekik2 nak lempang2 jer...kalo yg baik tu mmg betol2 baik...sampaikan aku rasa aku plak nak takeover jd pengarah drama....begitu hebat penangannya..bayangkan lah.......

8.tingtonggggggggggg..jam punchcard da berbunyi tanda suh start keje....so inilah kesimpulan yg sempat aku buat...overall cite memg best....

Apa pendapat korang??? suke tgk x?

ni koleksi cerita yg aku suke tgk....Layan....






p/s: dah kul 2 jom nonton sinetron SEJUTA CINTA MARSHANDA.......permise.....

No comments: